عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.authorSusanti, Ika A.
dc.contributor.authorMahardita, Nilam G.P.
dc.contributor.authorAlfianto, Rizky
dc.contributor.authorSujana, I. Made I.W.C.
dc.contributor.authorSiswoyo
dc.contributor.authorSusanto, Tantut
dc.date.accessioned2018-03-22T11:08:53Z
dc.date.available2018-03-22T11:08:53Z
dc.date.issued2018-02-01
dc.identifier.urihttp://repository.taibahu.edu.sa/123456789/18765
dc.description.abstractSocial stigma surrounding leprosy patients (LPs) in the community is still related to the adherence of these patients to medication and to their internal motivation for healing. Unfortunately, the leprosy case programme has not been optimally established in public health centres (PHCs). The aim of this study was to assess the social stigma towards adherence to medication and motivation for healing among LPs in PHCs in Indonesia. Methods: A cross-sectional study was conducted from March to May 2017 at PHCs in Jember, Indonesia. Data were collected using a self-administered questionnaire, and secondary data related to medical treatment was assessed from PHCs’ medical records. The data were analysed using a t-test and a Chi-square test, while linear regression was used to evaluate factors that could influence LPs’ adherence to medication and their motivation for healing. Results: Among the 35 LPs in this study, 25.7% and 74.3%, respectively, had paucibacillary and multibacillary types of leprosy. The type of leprosy was associated with the length of time patients were infected with the disease, their adherence to medication and their motivation for healing. The factors that influenced adherence to medication and motivation for healing were the time period that the LP remained infected and the type of leprosy. Conclusions: Infection period and type of leprosy were associated with adherence to medication and motivation for healing in the community. Efforts should be made to find active cases of leprosy at PHCs. Activities at PHCs should include self-care groups to improve LP adherence to medication and their motivation for healing in the community.
dc.description.abstractالبحث: لا تزال الوصمة الاجتماعية المحيطة بمرضى الجذام في المجتمع مرتبطة بالتزامهم بالدواء والدافع الداخلي للشفاء. ولسوء الحظ، لم يتم تأسيس برنامج حالات الجذام على النحو الأمثل في مراكز الصحة العامة. والهدف من هذه الدراسة هو تقييم الوصمة الاجتماعية نحو الالتزام بالدواء والتحفيز للشفاء بين مرضى الجذام في مراكز الصحة العامة في إندونيسيا. طرق البحث: أجريت دراسة مستعرضة خلال مارس إلى مايو ٢٠١٧ في مراكز الصحة العامة في جمبر بإندونيسيا. وعملت استبانة ذاتية لجمع البيانات وتم قياس البيانات الثانوية المتعلقة بالعلاج الطبي من السجلات الطبية في مراكز الصحة العامة. وتم تحليل البيانات، واستخدام اختبار الانحدار الخطي لقياس العوامل التي يمكن أن تؤثر على الالتزام بالدواء والتحفيز للشفاء في مرضى الجذام. النتائج: من بين ٣٥ من مرضى الجذام، كانت النسب المئوية لمرضى الجذام من نوع ”قليل العصيات“ ونوع ”متعدد العصيات“ بنسب ٢٥.٧ ٪ و ٧٤.٣ ٪ على التوالي. وكان نوع الجذام مرتبطا بطول فترة إصابة المريض بالجذام، والالتزام بالأدوية والدافع للشفاء. وكانت العوامل التي أثرت على الالتزام بالدواء والتحفيز للشفاء في مرضى الجذام هي الفترة الزمنية التي بقي فيها المريض مصابا ونوع الجذام، على التوالي. الاستنتاجات: ارتبطت فترة العدوى ونوع الجذام بكل من الالتزام بالعلاج والدافع للشفاء في المجتمع. وينبغي توجيه المحاولات لإيجاد حالات نشطة من الجذام في مراكز الصحة العامة. وينبغي أن تشمل هذه الأنشطة في مراكز الصحة العامة مرضى الجذام من خلال مجموعات الرعاية الذاتية لتحسين الالتزام بالدواء والتحفيز للشفاء في المجتمع.
dc.language.isoenen
dc.publisherJournal of Taibah University Medical Sciencesen
dc.subjectAdherence to medicationen
dc.subjectSocial stigmaen
dc.titleSocial stigma, adherence to medication and motivation for healing: A cross-sectional study of leprosy patients at Jember Public Health Center, Indonesiaen
dc.typeArticleen


الملفات في هذه المادة

Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط